На Закарпатті триває проект «Програма по відновленню миру і діалогу для внутрішньо переміщених жінок «Голос жінки має силу» в Закарпатській області. Вже втретє Закарпаття приєдналося до областей, де діє програма з побудови діалогу серед ВПО та місцевих жителів, підвищення професіоналізму лідерок громадських організацій у різних сферах, з акцентом на творчості та блогерству. На Закарпатті координує проект Ужгородський прес-клуб.
Цього року у програмі задіяно 8 регіонів. Цього року важливою складовою є артдіяльність. У рамках проекту проходять Школи-тренінги. Зокрема, у квітні заплановано дві великі Школи.
Подаємо програму:
ПРОГРАМА ШКОЛИ-ТРЕНІНГУ
Програма по відновленню миру і діалогу
для внутрішньо переміщених жінок
«ГОЛОС ЖІНКИ МАЄ СИЛУ 2019»
«Жінки. Мир. Безпека»
Техніки арт-терапії у миротворчості
11–14 квітня 2019 року
1 день
Олена Вознесенська
12:00 |
Поселення у готелі |
13:00-14:00 |
Обід |
14:00-15:00 |
Знайомство та правила роботи. Очікування |
15:00-17:00 |
Прагнення до стабільності. Готовність до змін. Прийняття невизначеності – крок у майбутнє. А чи готові ми до змін? Чи готові зробити крок назустріч майбутньому, але з усвідомленням ризиків ситуації невизначеності? Або ж не бачимо те, що вже всім навколо очевидно? Чи розуміємо ми, що робити як у минулому не можна, але, як валізу без ручки, кидати старі звички та моделі поведінки шкода. Практичні вправи для усвідомлення ставлення і готовності до змін і розвитку.
Вправа: «Чотири кімнати розвитку» Мета: знайомство з арт-терапією як методом розвитку особистості; усвідомлення власних моделей поводження у ситуації невизначеності і готовності до змін. |
17:00-17:30 |
Чай-брейк |
17:00-18:30 |
Мандалаяк відображення стану особистості. Мандала – коло, центр на санскриті – символ гармонії, балансу, цілісності та єдності. Мандали як архаїчний засіб самозцілення та розвитку, як глибинний архетипний символ. Вправа: малювання мандали власного Всесвіту. Мета: відповісти на питання: Хто я? Де я? Звідки я? Куди я? – задля переоцінки ситуації, знаходження свого місця в світі. |
18:30-19:00 |
Підведення підсумків дня. |
19:00-20:00 |
Вечеря |
2 день
Тренери: Олена Вознесенська, Олександра Клюшанова
08:00-09:00 |
Сніданок |
09:00-09:30 |
Вправа «Згадати Все» |
09:30-11:00 |
Соціальний живопис. Я та інший. Я і світ навколо. Ми однакові. Ми різні. Вправа: знайомство з технікою «акварель по-мокрому»; малювання одним кольором. Мета: розуміння спільності з іншими в умовах суспільних протистоянь; знайомство з можливостями арт-терапії задля миротворення. |
11:00-11:30 |
Кава-брейк |
11:30-13:00 |
Як до нас потрапляє інформація? Як ми її сприймаємо, як можемо передати? Як плітки та іносказання іноді породжують конфлікти та протистояння?
Вправа:«Зіпсований телефон» Мета: на власному досвіді відчути особливості символічних текстів та дослідити соціально-психологічні механізми, які впливають на трансформацію початкового тексту. |
13:00-13:30 |
Опора та баланс.Як ми тримаємося в житті? Як встояти на своїх ногах під час стресу? Як залишатися в контакті з реальністю? Як тримати баланс у співпраці з іншими?
Вправа: тілесні вправи спрямовані на усвідомлення опори в житті та в тілі. Мета: усвідомлення власних можливостей триматися і ресурсів взаємодії з іншими задля опори і балансу. |
13:30-14:30 |
Обід |
14:30-16:30 |
Казкотерапія задля миротворення. Звернення до казки в контексті арт-терапії дозволяє задати глибинний, символічний смисловий рівень проблем, що проробляються групою в ході творчого процесу.
Вправа: спільне творення казки Мета: особистісне саморозкриття, гармонізація учасників, поглиблення міжособистісної взаємодії та моделювання рішень актуалізованих проблем. |
16:30-17:00 |
Чай-брейк |
17:00-18:30 |
Казка складається з окремих слів. Цілісна картина з окремих рухів пензликом. Кожен з нас – частина суспільства. І разом ми можемо створити щось спільне. Робота заплікацією. Мета: налагодження взаємодії в командах; усвідомлення вкладу кожного в спільну роботу. |
18:30-19:00 |
Підведення підсумків дня. «Завдання для Попелюшки». |
19:00-20:00 |
Вечеря |
3 день
Тренери: Олена Вознесенська, Олександра Клюшанова
08:00-09:00 |
Сніданок |
09:00-09:30 |
Вправа «Згадати Все» |
09:30-11:00 |
Медіа-арт-терапія– це коли сучасні системи комунікації використовуються як засоби та простір для зцілення особистості за допомогою мистецтва. Активні форми зцілення – створення власного медіа-контенту, медіатворчість з метою самовираження. Анімація– знайомий всім з дитинства вид телеекранного мистецтва і до сьогодні обумовлює сучасну екранну реальність. В анімації використовується принципово інша організація виробничого процесу, ніж у фільмі: зйомка окремими кадрами, що розширює межі експериментів та можливості втілення вигаданих образів.
Вправа:підготовчий етап створення анімації– розробка ідеї, сценарію, режисура. Мета: розуміння можливостей новітніх технологій в інформаційному суспільстві; навчання засобам і методиці створення медіа-контенту, спрямованого на миротворення; знайомство з медіа-арт-терапією і процесом створення анімації, зокрема. |
11:00-11:30 |
Кава-брейк |
11:30-13:00 |
Вправа: Втілення асоціацій та метафор миротворчості в художній образ за допомогою пластиліну. Написання сценарію, виділення ключових сцен – смислових одиниць анімаційного фільму. Мета: розвиток вміння домовлятися у великій групі, знаходити своє унікальне місце, брати на себе відповідальність під час створення єдиного спільного продукту. |
13:00-14:00 |
Обід |
14:00-16:00 |
Створення пластилінової анімації. Другий етап створення фільму –зйомка‒ є безпосереднім оживленням персонажів, удосконалення первинного сценарію. Мета: навчання засобам і методиці створення медіа-контенту, спрямованого на миротворення, розвиток здатності тримати увагу під час рутинної роботи; не гублячи свою спонтанність, дотримуватися спільного шляху. |
16:00-16:30 |
Чай-пауза |
16:30-18:00 |
Монтажанімаційного фільму ‒ інтеграція знімального матеріалу в цілісний образ, озвучування та музичне оформлення. Мета: переосмислення сюжету, власних сценаріїв поводження, створення нових стратегій задля розвитку миротворчих процесів в суспільстві. |
18:00-19:00 |
Індивідуальна мандала – символ гармонії особистості, групова мандала – символ цілісності і гармонії групи.
Вправа: створення групової мандали з сипучих матеріалів. Мета: ознайомитися з унікальними властивостями сипучих матеріалів, додаткове примирення одне з одним, відчути емоційну спільність. |
19:00-19:30 |
Підведення підсумківдня. «Завдання для Попелюшки». |
19:30-20:30 |
Вечеря |
День 4
Тренер:Олена Вознесенська
08:00-09:00 |
Сніданок |
09:00-09:30 |
Вправа«Згадати Все» |
09:30-11:30 |
Терапія вовною опирається на здоровий (ресурсний) потенціал психіки, вдається до ресурсів, сил і натхнення, сприяє навчанню новим моделям поведінки і розвитку творчості (креативності). Створення акварелі з вовни дає можливість продумати, заглибитися в своє внутрішнє «Я», осмислити, вибрати, прийняти рішення. Килим – не лише символ матері-землі, а й внутрішня основа життя, певний життєвий сценарій, часто – неусвідомлюваний.
Вправа: «Килим долі» Мета: знайомство з вовною як арт-терапевтичним матеріалом, усвідомлення власного призначення, запобігання помилок майбутнього, дотримання своєї долі з відчуттям власної значимості, винятковості, унікальності. |
11:30-12:00 |
Підведення підсумків тренінгу. |
12:00-13:00 |
Обід |
13:00-14:00 |
Від’їзд учасників тренінгу. |
ПРОГРАМА ШКОЛИ-ТРЕНІНГУ
«Жінки. Мир. Безпека»
у форматі інноваційного арт-методу
ДРАМА-ТЕАТР
16–19 квітня 2019 року
1 день
Тренер: Оксана Папета
12:00 |
Поселення у готелі |
13:00-14:00 |
Обід |
14:00-15:00 |
Знайомство та правила роботи. Очікування. |
15:00-17:30 |
Арт-терапевтичне театральне заняття закторської майстерності: театральні техніки, які безпосередньо впливають на розвиток творчих здібностей, самопізнання та самовиразу особистості. Застосування методик з розвитку внутрішньої акторської техніки, техніки не лише для сцени, а для виявлення і розвитку особистісного потенціалу, гармонізації особистості, відновленню самоідентичності Вправи: Фізична розминка. М’язовий контроль. Мета: розвиток внутрішнього потенціалу самовираження. |
17:00-17:30. |
Чай-брейк |
17:30-19:00 |
Знайомство з театральними вправами наконтакт: з собою, з партнером по сцені та з глядачем, які дозволяють у безпечному просторі розвивати творчі здібності та сприятимуть пошуку засобів для самовиразу особистості. Вправи: на контакт та взаємодію. Мета: на розвиток вміння чути і відчувати партнера, взаємодіяти разом, не гублячи себе у взаємодії. |
19:00-19:30 |
Підведення підсумків дня. |
19:30-20:30 |
Вечеря |
2 день
Тренери
Оксана Папета, Олена Вознесенська
08:00-09:00 |
Сніданок |
09:00-09:30 |
Вправа «Згадати Все» |
9:30-11:30 |
Поняття «імпровізація» вживається в сенсі здатності осмислено взаємодіяти з собою та з партнером, або групою партнерів у пропонованих обставинах без попередньо складеного драматургічного тексту. Вправи: Фізична розминка. Естафета імпровізацій. Мета: розвиток здатності бачити ситуацію, відчувати себе та партнерів, вгадувати за їх зовнішніми проявами внутрішні мотиви, бути готовим гнучко перебудовуватися одночасно з постійно мінливими обставинами. |
11:30-12:00 |
Кава-брейк |
12:00-13:30 |
Драматерапевтичнізасоби налагодження контакту. Театральний реквізит якметафора контакту. Наскільки ми вільні чи залежні в стосунках? Що хвилює кожного з нас у спілкуванні? Чим ми готові пожертвувати задля партнера і збереження контакту? Що є важливіше – гідність чи взаємодія? Вправи: взаємодія в парах з предметною метафорою контакту. Мета: розвиток здатності взаємодіяти у стресових умовах; рефлексія власних моделей поводження під час конфлікту розкриття внутрішньої свободи особистості, спонтанності у проявах себе. |
13:30-14:30 |
Обід |
14:30-16:00 |
Казкові конфлікти. Використання казкової метафори задля вирішення конфліктів. Моделі миротворення у казках. Драматерапія із конфліктним сценарієм. Задані риси персонажів, які знаходяться у конфлікті… Вправи: драма «Битва з Драконом». Мета: знайомство з драматерапією; рефлексія «сценарієв» подолання кризи. |
16:00-16:30. |
Чай-брейк |
16:30-18:30 |
Форум-театр: історія та методика, підготовчі вправи. Театр пригноблюваних та основні його складові: образний театр, веселка бажань, законодавчий театр, театр-газета, форум-театр. Специфіка форум-театру, його завдання та етапи проведення. Класичні вправи форум-театру: привітання, вираз емоцій, живі скульптури та ін. Зразок сценарію форум-спектаклю та принципи його написання. Постановка завдання кожній з груп. Вправи: підготовка до проведення реальних кейсів з життя учасників; виокремлення трьох-чотирьох груп учасників за принципом спільних соціальних ситуацій. Мета: ознайомлення з основами методу форум-театру. |
18:30-19:00 |
Підведення підсумків дня. «Завдання для Попелюшки». |
19:00-20:00 |
Вечеря |
3 день
08:00-09:00 |
Сніданок |
09:00-09:30 |
Вправа «Згадати Все» |
9:30-10:00 |
Фізично-емоційна розминка. Вправи: Фізичний рух по колу, вправи виразу емоцій, «Тюльпан». Мета: фізичний розігрів, активізація емоційного стану. |
10:00-11:00 |
Форум-театр: спектакль 1. Вправи: Перша група демонструє свій сценарій, всі присутні беруть участь в якості інтерактивних глядачів, коли по оплеску можуть замінити героїв спектаклю. Обговорення варіантів вирішення ситуації та емоцій. Мета: власний досвід форум-спектаклю. |
11:00-11:30 |
Кава-брейк |
11:30-12:30 |
Форум-театр: спектакль 2. Вправи: Друга група демонструє свій сценарій, всі присутні беруть участь в якості інтерактивних глядачів, коли по оплеску можуть замінити героїв спектаклю. Обговорення варіантів вирішення ситуації та емоцій. Мета: власний досвід форум-спектаклю. |
12:30-13:30 |
Форум-театр: спектакль 3. Вправи: Третя група демонструє свій сценарій, всі присутні беруть участь в якості інтерактивних глядачів, коли по оплеску можуть замінити героїв спектаклю. Обговорення варіантів вирішення ситуації та емоцій. Мета: власний досвід форум-спектаклю. |
13:30-14:30 |
Обід |
14:30-16:30 |
Плейбек-театр: історія та основи техніки проведення. Історія та сучасність плейбек-театру, основні принципи та відмінність від форум театру. Сфери соціального застосування та класичні форми плейбек-театру. Вправи: «скульптура» та «хор» (або «луна»). Мета: ознайомлення з основами плейбек-театру, сформувати уміння грати у формах плейбек-театру і базові навички плейбек-театрального перформансу. |
16:30-17:00 |
Чай-пауза |
17:00-18:30 |
Плейбек-театр: як проводити справжній плейбек-перформанс. Вправи: розігрування різних форм, у т. ч. декількох рольових мініатюр за мотивами індивідуальних історій учасників; розігрування конфліктних ситуацій та аналіз отриманих трансформацій. Мета: дати уявлення та базові навички плейбек-театрального перформансу для фасилітації вирішення конфліктів у групі, власний досвід гри. |
18:30-19:00 |
Підведення підсумків дня. «Завдання для Попелюшки». |
19:00-20:00 |
Вечеря |
4 день
08:00-09:00 |
Сніданок |
09:00-09:30 |
Вправа «Згадати Все» |
09:30-10:00 |
Вранішнє коло психофізичного стану та легкийрозігріву форматі плейбек-театральних скульптур. Мета: підготовка до плейбек-театрального перформансу. |
10:00-11:00 |
Розповіді про емоції та очікування щодо проекту свого блогу. Зворотній зв’язок глядачів (висловлення емоцій та вражень) щодо ставлення до проектів. Вправи: розігрування розповідей у форматіплейбек-театрального перформансу. Мета: отримання емоційного зворотного зв’язку щодо створених миротворчих проектів та особистісне відреагування за три дні роботи. |
11:00-11:30 |
Вправа «Райдужний літак» з індивідуальним пошуком та проговорюванням того, що об’єднує з конкретним учасником. Мета: висловлення вдячності, додаткове примирення одне з одним, емоційна спільність та прощання з групою. |
11:30-12:00 |
Підведення підсумків школи. |
12:00-13:00 |
Обід |
13:00 |
Від’їзд учасників тренінгу до Києва |