Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ. Про зміни в роботі друкованих ЗМІ у зв’язку з прийняттям Виборчого кодексу України

На запитання відповідає медіаюрист проектів Тернопільського прес-клубу   Ігор ФЕДОРЕНКО. «Як змінилися умови роботи друкованих ЗМІ у зв’язку з прийняттям Виборчого кодексу України?».

   – 19 грудня 2019 року був прийнятий Виборчий кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/396-20), який набрав чинності з 1 січня 2020 року. Передбачається, що місцеві вибори в Україні, які мають відбутися 25 жовтня 2020 року, пройдуть вже за новим Виборчим кодексом. Однак до початку виборчої кампанії залишилось не дуже багато часу, а щоб вибори до місцевих рад відбулися за новим Виборчим кодексом, потрібно  внести зміни до Конституції України щодо децентралізації влади. Тож не виключено, що місцеві вибори цього року буде проведено за ще «старим» законом.

   Основні засади інформаційного забезпечення виборів у Виборчому кодексі України знаходяться в розділі VII статті 47 – 50, передвиборна агітація – розділ VIII статті 51 – 57.  Знову залишається неврегульованим питання здійснення агітації в мережі Інтернет, не врегульоване питання фінансування такої реклами.

Крім загальних вимог для всіх ЗМІ, безпосередньо друкованих ЗМІ стосується стаття 56 Виборчого кодексу – «Порядок використання друкованих засобів масової інформації»:

«1. Кандидат, партія (організація партії) – суб’єкти виборчого процесу мають право за рахунок коштів власного виборчого фонду публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації.

  1. Агітаційні матеріали, зазначені у частині першійцієї статті, публікуються на підставі угоди, що укладається між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) та редакцією друкованого засобу масової інформації. Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції друкованого засобу масової інформації публікація таких матеріалів забороняється.
  2. Редакції друкованих засобів масової інформації усіх форм власності за письмовими запитами Центральної виборчої комісії, територіальної виборчої комісії зобов’язані надавати їм інформацію про використання друкованої площі для розміщення агітаційних матеріалів кандидатів, партій (організацій партій), а в разі необхідності – надсилати копії відповідних угод, платіжних документів та відповідні публікації.
  3. Друковані засоби масової інформації зобов’язані не пізніше як на третій день після початку виборчого процесу відповідних виборів опублікувати розцінки одиниці вартості друкованої площі. Загальнодержавні друковані засоби масової інформації здійснюють таку публікацію в газетах “Голос України” та “Урядовий кур’єр”, а регіональні та місцеві – у відповідних друкованих засобах масової інформації».

   Як бачимо, для друкованих ЗМІ ніяких нових правил у Виборчому кодексі не передбачено. Тим часом на розгляді Верховної ради знаходиться законопроект «Про медіа». Саме в цьому законопроекті визначено контролюючий орган – Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення, в повноваження якого входить і контроль за діяльністю ЗМІ під час передвиборчого процесу. Також цим законом буде врегульована діяльність не тільки традиційних ЗМІ, а й соціальних мереж, блогерів, і взагалі поширення будь якої масової інформації.

 Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

    Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – akardynal@ukr.net

Додати у Facebook