. +38 0312 61-60-07

email:uzhgorod@cure.org.ua

ПОДІЇ

Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ. Про оприлюднення результатів соціологічних опитувань

На запитання відповідає медіа-юрист проектів Тернопільського прес-клубу   Ігор ФЕДОРЕНКО. «29 березня планується вихід матеріалу, в тексті якого будуть наведені результати соцопитування, але без зазначення відсотків у цифрах. Скажімо, буде зазначено, що такі-то кандидати входять до трійки лідерів за результатами соцопитування. Як на Вашу думку – чи можемо ми таке публікувати, чи не буде це порушенням?»

  – З п’ятниці, 29 березня 2019 року, засобам масової інформації забороняється оприлюднювати та поширювати інформацію про результати соціологічних опитувань громадської думки щодо кандидатів на пост Президента України. Така норма міститься в частині 13 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України»:

«13. Засобам масової інформації усіх форм власності, що діють на території України, забороняється протягом останніх двох днів перед днем виборів та днем повторного голосування поширювати інформацію про результати опитувань громадської думки щодо кандидатів на пост Президента України».

   Незалежно від того, чи будуть у Вашій публікації вказані відсотки чи ні, в ній буде інформація про результат опитування громадської думки, а саме те, що за її результатами певні кандидати на пост Президента України  входять в трійку лідерів. Закон України «Про вибори Президента України» прямо забороняє поширювати таку інформацію і не містить ніяких умов стосовно наведення чи не наведення відсотків. Також треба пам’ятати, що є особливості поширення інформації про результати опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, які передбачені статтею 56-6 Закону України «Про вибори Президента України»:

«1. Підприємства, заклади, установи та організації, що проводять опитування громадської думки, мають право оприлюднювати результати опитування, пов’язаного з виборами, з обов’язковим зазначенням часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки.

  1. Інформаційні агентства, засоби масової інформації у разі поширення результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, зобов’язані зазначати повну назву організації, що проводила опитування, замовників опитування, а також інші відомості, зазначені у частині першій цієї статті.
  2. Забороняється оприлюднення чи поширення в інший спосіб результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, в тому числі щодо партій – суб’єктів виборчого процесу та кандидатів на пост Президента України, протягом останніх двох днів перед днем виборів (перед днем повторного голосування).
  3. Забороняється оприлюднення в день виборів (в день повторного голосування) результатів опитування виборців щодо їх волевиявлення під час голосування до його закінчення.
  4. Способи проведення опитувань виборців щодо їх волевиявлення під час голосування повинні забезпечувати збереження таємниці голосування опитуваного виборця.
  5. У разі оприлюднення телерадіоорганізацією результатів інтерактивного опитування аудиторії, що проводиться під час передачі, пов’язаної з виборами або за участю кандидатів на пост Президента України, учасникам передачі забороняється коментувати результати таких опитувань або іншим чином посилатися на них. Протягом всього часу оприлюднення результатів інтерактивного опитування аудиторії повинно супроводжувати текстове повідомлення – “Це опитування відображає думку лише цієї аудиторії”, яке має демонструватися на екрані (для телепередач) у формі, сприйнятній для глядача, чи бути озвученим (для радіопередач) чітким текстом диктора або ведучого передачі безпосередньо перед і після оприлюднення зазначених результатів».

            Відповідальність за порушення заборони протягом останніх двох днів перед днем виборів поширювати інформацію про результати опитувань громадської думки щодо кандидатів на пост Президента України, передбачена статтею 212-20  Кодексу України про адміністративні правопорушення і тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

    Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – akardynal@ukr.net

Додати у Facebook